Από : Έλενα Τρουλλίδου, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

 

 

Πρωινό, το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας – Ποτέ στο σχολείο χωρίς πρωινό!

 

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα πρέπει να σηματοδοτήσει και την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των παιδιών. Είναι γεγονός ότι κατά τις διακοπές του καλοκαιριού, τα παιδιά ακολουθούν μη ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε λιπαρά, έτοιμα φαγητά και γλυκά, ενώ το πρωινό συνήθως παραμελείται

 

Η σημασία του πρωινού

            Ίσως η κυριότερη συνήθεια διατροφής που πρέπει να αποκτήσει ένα παιδί για όλη τη διάρκεια της ζωής του είναι η λήψη πρωινού γεύματος. Τα παιδιά θα πρέπει να σηκώνονται από το κρεβάτι νωρίτερα και να προσλαμβάνουν το πρωινό χωρίς να βιάζονται ή ακόμα να μάθουν να το προετοιμάζουν μόνα τους.

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά τα οποία δεν τρώνε πρωινό έχουν μικρότερη επίδοση στις εργασίες που απαιτούν συγκέντρωση και εγρήγορση και επίσης μοιάζουν πολλές φορές πιο κουρασμένα και νωχελικά. Σε χώρες όπου τα σχολεία καθιέρωσαν πρόγραμμα προγεύματος για όλα τα παιδιά εντός του σχολείου, οι επιδόσεις των μαθητών παρουσίασαν βελτίωση. Ακόμη, μελέτη του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου έδειξε πως τα παιδιά που κατανάλωναν δημητριακά πρωινού είχαν χαμηλότερο βάρος σε σχέση με το ύψος τους και μικρότερη πιθανότητα να γίνουν υπέρβαρα ή παχύσαρκα.

 

Πως επιδρά το πρωινό στον οργανισμό μας;

 

  • Πηγή ενέργειας

Όταν κοιμόμαστε τη νύκτα το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια. Ιδιαίτερα ο εγκέφαλος, χρειάζεται γλυκόζη η οποία είναι μια μορφή υδατάνθρακα. Ένας κύριος λόγος για τη μειωμένη απόδοση στο σχολείο είναι η μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

  • Πρόσληψη βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων

Το γάλα είναι μια πλούσια πηγή πρωτεΐνης, ασβεστίου, βιταμινών (κυρίως  βιταμίνες Β) και περιέχει επίσης μαγνήσιο και ψευδάργυρο.

 

  • Ενεργοποίηση μεταβολισμού

Μετά την κατανάλωση του πρωινού ακολουθούν οι διεργασίες της απορρόφησης και της πέψης των θρεπτικών συστατικών και αυτό συνεπάγεται επιτάχυνση του μεταβολικού ρυθμού και παραγωγή θερμότητας.

 

  • Αποφυγή λιπαρών σνακ

Μέσω της πρόσληψης ενός ισορροπημένου πρωινού γεύματος, πλούσιο σε φυτικές ίνες και φτωχό σε λιπαρά, δημιουργείται ένα αίσθημα πληρότητας και κορεσμού που αποτρέπει το παιδί από το να καταναλώσει διάφορα σνακ όπως πατατάκια, παγωτό, κτλ.

 

Το πρωινό μπορεί να συμβάλει δραστικά στην αποτροπή εμφάνισης δυσκοιλιότητας, μέσω της κατανάλωσης φυτικών ινών και της παχυσαρκίας, ενώ ενισχύει την καλή υγεία των οστών και των δοντιών.

 

Πως γίνεται το πρωινό καθημερινή συνήθεια;

Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που δίνονται από παιδιά      που δεν προσλαμβάνουν πρωινό είναι «δεν πεινάω», «δεν έχω χρόνο», «είμαι σε δίαιτα», «δεν υπάρχει κανείς να φτιάξει πρωινό», «δεν μου αρέσει το φαγητό που σερβίρεται». Επομένως οι γονείς θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στη σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους σε θέματα διατροφής, δίνοντας οι ίδιοι το καλό παράδειγμα, ιδιαίτερα στη σχολική ηλικία που το παιδί δέχεται επιρροές από παντού.

Ένα ισορροπημένο πρωινό πρέπει να περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων, τα οποία να παρέχουν πρωτεΐνες, λίπη, υδατάνθρακες και φυσικά φυτικές ίνες. Ορισμένες καλές ιδέες για πρωινό θα μπορούσε να ήταν:

  • 1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά πρωινού και 1 φρούτο
  • 1 αυγό, 1 φέτες ψωμί, λίγο τυρί και 1 φρούτο
  • 1 κεσεδάκι γιαούρτι με δημητριακά πρωινού και 1-2 φρούτα
  • 1 τοστ (ψωμί, γαλοπούλα, τυρί) και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό

 

Το παιδί που δεν έχει συνηθίσει να προσλαμβάνει πρωινό, είναι δύσκολο να μάθει κατευθείαν να καταναλώνει κάποιο από τα παραπάνω. Επομένως, μεγάλη σημασία έχει η σταδιακή εισαγωγή τροφίμων στο πρωινό: στην αρχή μόνο ένα φλιτζάνι γάλα, μετά και 1 φέτα ψωμί με λίγο μέλι και στο τέλος το φρούτο.

 

 

Γενικές οδηγίες για την οικογένεια

  1. Οι γονείς πρέπει να είναι έτοιμοι για μόνιμες αλλαγές των συνηθειών τους
  2. Να επιβλέπουν τις αλλαγές στη διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα
  3. Να ενθαρρύνουν και να υποστηρίζουν ψυχολογικά τα παιδιά και όχι να τα επικρίνουν
  4. Να ασχολούνται οι ίδιοι με τη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού
  5. Να ενημερώνονται σωστά από καταρτισμένους επιστήμονες και επίσημους φορείς